Nieuwe media in het literatuuronderwijs |
Bron: Forum lerarenopleiding Universiteit Gent |
Het heeft een tijdje geduurd maar de nieuwe media zijn zo langzamerhand ook tot in het onderwijs doorgedrongen. Helaas worden ze nog niet altijd even efficiënt gebruikt: het volstaat niet om je leerlingen een tekst in plaats van in gedrukte versie op een computerscherm te laten lezen om van een geslaagd gebruik van 'nieuwe media' te kunnen spreken. Om een dergelijk 'gratis' gebruik te vermijden, heb ik voor ik aan deze taak begon, gezocht naar deelgebieden binnen het literatuuronderwijs waar de nieuwe media (i.c. internet) de grootste meerwaarde kunnen bieden. Wat het Nederlandse literatuuronderwijs betreft, gaat mijn aandacht vooral uit naar de Middelnederlandse letterkunde. Leerlingen vinden de lessen daarover vaak saai, oubollig, en droog. Leerkrachten zoeken (vaak vergeefs) naar manieren om een beetje meer variatie in hun lessen te krijgen. Het internet kan hier een handig hulpmiddel zijn.
Uit de voorbeelden die ik in deze taak aangehaald heb, blijkt dat het internet wel degelijk een meerwaarde kan betekenen voor het literatuuronderwijs. De aangehaalde Nederlandse websites kunnen de literatuurlessen over Middelnederlandse literatuur minder oubollig of saai maken en ze laten meer actief, zelfgestuurd leren toe. Desondanks zal geen van de genoemde voorbeelden een breuk betekenen met het 'traditionele' literatuuronderwijs, zonder internet. In de voorbeelden uit beide vakgebieden gaat het nog altijd over literatuuronderwijs dat zeer dicht aanleunt bij wat al jaren gangbaar is. De 'literaire' teksten die aan bod komen zijn stuk voor stuk oorspronkelijk in papieren versie verschenen. Het belangrijkste verschil met het traditionele literatuuronderwijs ligt in het medium waarin de studenten/leerlingen de teksten te zien krijgen: in elektronische vorm in plaats van op papier. Van échte vernieuwing in het literatuuronderwijs, van een echte doorbraak van de nieuwe media in het onderwijs, kan pas sprake zijn als de teksten die het object van het literatuuronderwijs uitmaken, oorspronkelijk voor die nieuwe media bedoeld zijn. Pas als (ook) tekstsoorten die enkel voor het internet geschreven zijn, bestudeerd worden tijdens de literatuurlessen, kan je van een volledige integratie van het internet in het literatuuronderwijs gewagen. Zover zijn we echter nog niet.
Het zal waarschijnlijk nog even duren eer nieuwe elektronische tekstsoorten hun plaats veroveren in onze literatuurlessen. Die tijd is nodig om een zekere traditie in deze tekstsoorten tot stand te laten komen. Het internet is een relatief jong medium en tot nu toe zijn er nauwelijks voorbeelden van (literaire) elektronische tekstsoorten bekend die in het literatuuronderwijs aan bod zouden kunnen komen, laat staan van tradities in die zin. Waarschijnlijk is die traditie pas aan de orde als een volgende generatie leraren (in opleiding) en leerlingen eraan komt. |
Copyright © 2002-2010 Team llb243 | |||